begeleiders passend onderwijs
Het team van begeleiders Passend Onderwijs maakt deel uit van het verbreed OPDC van het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Delflanden. De Begeleiders Passend onderwijs richten zich op het versterken van de basisondersteuning van de VO-scholen.
Taken van de BPO’er
De Begeleiders Passend Onderwijs (BPO–ers) van het samenwerkingsverband leveren een belangrijke bijdrage aan het versterken van de basisondersteuning en ondersteunen docenten bij het beter omgaan met verschillen tussen leerlingen in de klas. Alle schoollocaties voor regulier voortgezet onderwijs hebben een vaste BPO–er als eerste aanspreekpunt met een brede kennis van zaken op het gebied van leer–en/of gedragsproblematiek. Daarnaast beschikt elke BPO–er nog over specifieke expertise die, school overstijgend kan worden ingezet, naar gelang de vraag van scholen. De BPO’ers ondersteunen de scholen bij het signaleren en verhelderen van de vraagstelling, adviseren, begeleiden en verbinden. Ze participeren in het ondersteuningsteam op de scholen. Ze kunnen ingezet worden voor klassen–en/of leerling observaties, ondersteunende en coaching gesprekken met mentoren/docenten en geven docent(–teams) pedagogische en didactische handelingsadviezen met betrekking tot de omgang met leerlingen met extra onderwijsbehoeften. De coaching gesprekken voor de docent gaan middels de oplossingsgerichte methodiek, handelingsgericht werken of met schoolvideo interactiebegeleiding (SVIB). De BPO–ers kunnen op de onderstaande terreinen hun kennis en expertise inzetten binnen de scholen:
- Consultatie en advies, met namegerichtop mentoren, docenten(teams)ter vergroting van kennis en vaardigheden, gerelateerd aan passend onderwijs;
- Pre–screening middels observatie en gesprekken;
- Begeleidingstrajecten, ter versterking van de handelingsvaardigheid van docenten bij het omgaan van verschillen tussen leerlingen in de klas;
- Consultatie en advies over de inzet van preventieve (interventie)programma’s op het gebied van de sociaal–emotionele ontwikkeling en gedrag;
- Consultatie en advies over begeleiden van leerlingen met specifieke fysieke beperkingen of medische klachten;
- Deskundigheidsbevordering van docenten of schoolteams, middels workshops of trainingen;
- Kritische vriend voor de school;
- Borging van kwaliteit;
- Kortdurende ondersteuning, individueel of groepsgewijs voor leerlingen.In de komende beleidsperiode wordt door het BPO–team jaarlijks met de directeur van de school en andere relevante belanghebbenden, waaronder de JGZ–coördinator ‘Regie op preventie’bepaald welke versterkende activiteiten voor het daarop volgend schooljaar binnen de schoollocatie worden uitgezet en welke doelen de school daarmee binnen de ondersteuningsstructuur wil bereiken. Afspraken worden vastgelegd in het jaarplan van de schoolen het jaarplan/activiteitenplanvan het BPO-team.

Scholen
De volgende BPO’ers zijn gekoppeld aan de scholen:
BPO’er | Schoollocatie |
Igna Mulder (teamleider) |
Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad International School Delft |
Liane Sloos |
Stanislas College, locatie Westplantsoen Stanislas College, locatie Dalton Reinier Stanislas College, locatie Pijnacker |
Sonja de Jong |
Laurentius Praktijkschool Stanislas College, locatie Krakeelpolderweg |
Jacqueline Kurpershoek |
Christelijk Lyceum Delft, locatie SC Delfand Christelijk Lyceum Delft, locatie Hof van Delft ISK |
Corine Segers |
Grotius College, locatie Juniusstraat Grotius College, locatie Praktijkschool |

